Sverigecasino eller utländskt casino? Vad är ett bra online casino?

Vi har på Casinogodis många gånger fått frågan om det är bäst att spela på svenska casinon eller casinon som har sitt säte i andra länder. Detta är absolut ingen enkel fråga att svara på men vi ska ändå försöka reda ut begreppen lite kring detta. Vi ska även försöka beskriva vad man ska tänka på överlag när det gäller casinos online. Vad kännetecknar egentligen ett bra nätcasino 2016?

Ja vad innebär det att hitta ett bra casino på nätet? Ur vårt perspektiv och med en erfarenhet från denna bransch i över 10 år kan vi sammanfatta det i några korta punkter. Till att börja med tycker vi att ett bra online casino ska ska ha en stor variation av casinospel. Det handlar trots allt om att ha roligt när man ger sig ut på nätet för att spela på casino och grunden till detta utgörs som vi ser det av många och roliga spelautomater! Vi tycker absolut att ett bra casino ska tillhandahålla de största speltillverkarna som NetEnt och Microgaming. Detta är som vi ser det ett minimum och vi ser även gärna att man har några av de lite mindre men bra spelleverantörerna som exempelvis Yggdrasil (en av våra just nu största favoriter med otroligt underhållande slots), PlaynGO, William Interactive, Quickspin, NextGen gaming och IGT. Utöver video slots så ska ett casino med kvalitet även tillhandahålla alla de casinobordspelen som är mest populära. Det handlar här såklart om exempelvis black jack, video poker, roulette, baccarat och gärna tärningsspel (craps). Många gillar även bingo och skraplotter och det är ett plus med såna spel också tycker vi.

Vidare tycker vi ett bra och modernt casino ska ha en välbyggd sida som tekniskt sett tillgodoser alla de önskemål man kan ha som spelare. Det handlar här exempelvis om funktioner som att kunna se aktuella bonusar och dess omsättningskrav. Att enkelt själv kunna avbryta en bonus är exempelvis tyvärr inget som alla casinon tillhandahåller. Vi ser det som att ju mer frihet och egna möjligheter användaren har desto bättre. Självklart ska det inte heller bli för krångligt men är allt upplagt på ett tydligt och pedagogiskt sett så brukar det inte vara några problem att låta användaren själv styra över olika funktioner. Vi har iallafall alltid fått positiv respons från spelare när det gäller detta och vi tycker casinon inte ska vara rädda att ge sina spelare en fullständig överblick över sitt spelande. Att som vissa casinon inte ens låta sina spelare se sitt omsättningskrav på aktuell bonus tycker vi faktiskt är riktigt dåligt! Vi ser också gärna att casinon är designmässigt sett lite påkostade och att det faktiskt har lagts lite omsorg på att utforma användarvänligheten på sidorna. Saker som att enkelt kunna söka bland olika spel och att hitta rätt snabbt är numera en självklarhet hos de flesta nya casinon men tyvärr finns det fortfarande även många casinos som inte lagt så stor möda vid detta. Kortfattat kan vi säga att vi tycker inte ett casino behöver ha den snyggaste designen men vad vi däremot ser som ett krav är att spelaren på ett enkelt sätt hittar rätt på sidan och slipper ägna tid åt annat än att njuta av alla splen. Att sidan sedan fungerar tekniskt sett behöver vi väl kanske inte nämna. Detta är (eller bör iallafall vara) en självklarhet!

Den sista punkten som vi tänker ta upp när det gäller vad som kännetecknar ett välgjort och bra casino är dess kundservice. Det kanske spontant inte låter som det viktigaste men vi vågar påstå att ett casino står och faller med sin support till spelarna. Här kan man verkligen sålla agnarna från vetet! Ett bra casino ska tillhandahålla en professionell, hjälpsam och trevlig kundservice. Vi kan ge ett litet exempel för att beskriva vikten av att få bra hjälp. Tänk dig att du har bestämt dig för att spela på ett nytt casino en lördagskväll. Du har en slant kvar i din spelkassa för månaden och du har hittat en riktigt fin välkomstbonus som kommer ge dig mycket pengar att spela med. Du ser fram mot några timmar av härligt slotsspelande. So far so good. Du sätter in dina pengar men nu uppstår ett litet problem…din välkomstbonus aktiveras inte…du har slagit in den bonuskod som man skulle göra vid insättningen men du får bara in dina insatta pengar utan själva bonusen. Vi kan avbryta vår historia här för vi tror du förstår vad vi nu menar med att ett casino står och faller med sin support. Ett bra casino har Live chat support eller en likvärdig support som svarar på mail snabbt. Du får i detta fall troligtvis hjälp att aktivera din bonus och kan sätta igång och spela en kort stund senare. En mindre bra support (eller rent utsagt dålig) svarar tyvärr inte alls denna lördagskväll vilket naturligtvis förstör casinoäventyret den kvällen. Självklart ska supporten även vara trevlig och tillmötesgående och ge ordentligt kunderna ordentligt med tid.

Nu när vi gått igenom lite vad vi tycker ett bra casino bör innehålla går vi över till frågan angående svenska casinon kontra casinon med ursprung i andra länder. Till att börja med vill vi säga att vad som kännetecknas som ett svenskt casino numera inte är helt enkelt att avgöra. De flesta casinon som har Sverige som målgrupp (eller endast tillåter spelare från Sverige eller norden) är inte baserade i Sverige. De flesta casinon är registrerade i länder som Malta eftersom lagstiftning av casinobranchen är mer tillåtande där samt ev. av skattetekniska skäl. Säga vad man vill om detta men det är så det ser ut vilket alltså inte gör det helt enkelt att säga vad som är ett sverigecasino. Vi skulle snarare vilja göra avgränsningen att ett svenskt casino är ett casino som riktar sig mot sverige som målgrupp och har en svensk prägel på sin sida. Exempel på detta skulle kunna vara tydlig och bra information som alltid är på svenska, kundservice på svenska, erbjudanden som riktar sig till svenskar etc. När det gäller frågan om alltså ett s.k. sverigecasino alltså är bättre än utländska casinos så kan man väl säga att detta är en fråga om smak och känsla. Ett casino som har svensk information, svenska erbjudanden och annat som vi nämnt kan förmodligen kännas tryggare och kanske bättre. Självklart kan det vara skönt att få all information och eventuell hjälp på svenska och det tenderar kanske ibland att uppkomma mindre missförstånd när man kan kommunicera med en support på sitt modersspråk (med alla kulturella undertoner etc.). När det gäller saker som trygghet och säkerhet vågar vi påstå att detta endast är en känsla eftersom vi förmodligen ofta kopplar dessa begrepp till Sverige. I Sverige fungerar allt som det ska på ett säkert och tryggt sätt. När det gäller svenska casinon så stämmer naturligtvis också detta men detta betyder dock inte att det INTE stämmer på utländska casinos. Dessa är enligt vår långa erfarenhet absolut lika säkra och trygga som sverigecasinon och även om du oftast är tvungen att tala engelska med supporten och får dina erbjudanden på engelska så är supporten lika kvalificerad och erbjudanden minst lika bra (och faktiskt ofta bättre) hos utländska casinon.

Vad ska man då sammanfattningsvis svara på frågan om det är bättre att spela på s.k. sverigecasinos eller utländska casinon? Ja du har iallafall absolut ingen anledning att endast spela på casinon från Sverige i den bemärkelse att de skulle vara tryggare eller säkrare. Det kan dock vara skönt att spela på ett casino där du alltid får informataion på svenska eller kanske kan spela i svenska kronor. Det kan också vara trevligt att få erbjudanden som exempelvis är kopplat till svenska evenemang som när Sverige spelar i fotbolls-EM. Vad vi dock kan tillägga i detta sammanhang är att många utländska casinon faktiskt numera har information på andra språk och kampanjer kopplade till de olika länder där spelarna bor så kanske kommer de utländska casinona även ikapp på dessa områden också så småningom! Ett sverige casino kommer dock förmodligen alltid ha en speciell plats i många spelares hjärtan. Trots allt ligger det nog en del i det gamla ordspråket borta bra men hemma bäst.